Finišavo pirmoji Lietuvoje skaitmeninio verslumo programa: moksleiviai pristatė vienaragių vertas verslo idėjas

Lietuvos parodų ir kongresų centras „Litexpo“ tapo vienaragių vardo vertu idėjų centru – penktadienį įvykusiame „eXpo“ net 15 Lietuvos mokyklų komandų, kurių net 11 – iš regionų, pristatė savo skaitmeninio verslo idėjas, geriausios jų – apdovanotos 5 kategorijose: startuoliškiausia idėja, inovatyviausia idėja, kūrybiškiausia idėja, geriausias skaitmeninis produktas ir geriausias skaitmeninio verslo modelis.

12/8/20233 min read

5-8 klasių moksleivių skaitmeninio verslo prototipai daugiau nei 3 mėnesius buvo kuriami ir tobulinami pagal „Vedliai“ ir Lietuvos „Junior Achievement“ (LJA) sukurtą ir Lietuvos mokyklų skaitmeninio verslumo mokymo metodiką.

Aušrinė Armonaitė: jaunųjų verslininkų įgūdžių stiprinimas – svarbus ateities ekonomikos pamatas

Ekonomikos ir inovacijų ministerijos drauge su Inovacijų agentūra inicijuota programa į Lietuvos mokyklų klases atnešė integruotas, aktualias, kūrybiškas informatikos ir verslumo pamokas 5-8 klasių mokiniams.

Pasak Ekonomikos ir inovacijų ministrės Aušrinės Armonaitės, jaunųjų verslininkų įgūdžių stiprinimas yra svarbus ateities ekonomikos pamatas: „Moksleiviai ne tik turi verslo idėjų, bet ir drąsos, ryžto jas įgyvendinti bei noro išbandyti verslininko rolę. Inovatyviausios idėjos ateityje gali tapti vienaragiais, tad didžiausios grąžos galime tikėtis kuo anksčiau pradėję investuoti į jaunų žmonių verslumą ir suteikdami žinių, praversiančių ne tik verslo kūrimui, bet ir lyderių ugdymui.”

„Vedlių“ vadovės Lietuvoje Viltautės Žvirzdinaitės teigimu, metodikoje susipynę verslumo, ekonomikos bei skaitmeninio raštingumo įgūdžiai atnešė daug originalių ir naudingų idėjų, tačiau dar svarbiau, kad moksleiviai technologijų pagalba ugdo svarbius įgūdžius. „Gebėti suprasti technologijų sritį ir išnaudoti jos kūrybinį potencialą šiuolaikiniame pasaulyje be galo svarbu, ypač – kuriant startuoliškas idėjas,“ – sako „Vedlių“ vadovė.

Pasak V. Žvirzdinaitės, programoje dalyvavusių mokytojų atsiliepimai rodo, kad moksleiviai sustiprino savarankiškumo ir atsakomybės už savo mokymosi procesą įgūdžius.

„Neabejoju, kad programoje įgyti įgūdžiai pravers moksleiviams ir ateityje. Jos metu, pasitelkdami skaitmeninius įrankius, taip pat stengėmės užtikrinti, kad moksleiviai ugdytų skaitmenines kompetencijas ir technologinį mąstymą, tai itin svarbu kuriant ateities skaitmeninius verslus. Ir toliau su „Vedliais“ sieksime, kad informatika būtų integruojama ir su kitais mokomaisiais dalykais. Verslumas – ne išimtis,“ – sako V. Žvirzdinaitė.

Inovacijų agentūros Pažangos departamento direktorė Patricija Reut sako, kad programa kitais metais bus tęsiama bei dar labiau tobulinamos į moksleivius orientuotos paslaugos: „Norime paskatinti mokinius būti ne tik vartotojais, bet ir naujų produktų, paslaugų ir teigiamą poveikį nešančių sprendimų kūrėjais. Svarbu, kad mokiniai kuo anksčiau suprastų kaip skaitmeniniai sprendimai gali padėti įgyvendinti jų idėjas ir spręsti rinkai aktualias problemas,” – pasakoja P. Reut.

Nuo sprendimų miego kokybei gerinti iki pagalbos taupant

Programos finišo renginyje moksleiviai pristatė įvairias idėjas – nuo programėlių, padedančių atsikelti laiku ar siūlančių sporto pratimus iki programėlių, padedančių taupyti elektros energiją ar padėti sau stresinėse situacijose.

Lietuvos Junior Achievement direktorė Andželika Rusteikienė džiaugiasi, kad mokiniai, suprasdami antreprenerystės ir technologijų reikšmę, tampa tarsi savo ateities architektai. Dar mokykloje bandydami kurti skaitmenines mokomąsias mokinių bendroves jaunuoliai turi galimybę pažinti save, sustiprinti 21 amžiaus kompetencijas, pajausti ką reiškia produktyvi šiuolaikinė darbo aplinka. Tai galimybė kurti ryšį su besikeičiančiu verslo pasauliu, kuriame inovacijos - ne tik galimybė, bet ir būtinybė. Dėkojame mokytojams, kurie ryžosi eksperimentuoti ir atverti galimybes savo mokiniams. Tai ką stebėjome renginio metu - inovatyvios ir antrepreneriškos Lietuvos dabartis.

Programoje dalyvavę mokytojai teigia, kad svarbiausia – ne apdovanojimai, o suteikti moksleiviams bazines žinias, svarbias ateities skaitmeninių verslų kūrimui. Pasak Gargždų „Minijos“ progimnazijos mokytojos Jūratės Grimalienės, programa mokytojams suteikė papildomų žinių, o moksleiviams padėjo ugdyti bendradarbiavimą, atsakomybę priimant sprendimus bei planuoti savo laiką.

„Programoje moksleiviai ne tik diskutavo apie tai, ar turi tam tikrų verslininko savybių, bet ir kūrė idėjas skaitmeniniams verslams, jas analizavo. Moksleiviams, žinoma, darbo komandoje dalis ir prototipų kūrimas, buvo nebūtinai lengviausia, bet tikrai pati įdomiausia dalis,“– pasakojo mokytoja.

Programos metu įkurtos net 62 mokinių mokomosios bendrovės. Skaitmeninio verslumo įgūdžių programą baigė 250 mokinių iš visos Lietuvos, o įsitraukė ir prototipus kūrė daugiau nei 900 moksleivių iš Alytaus, Anykščių, Gargždų, Kaišiadorių, Šilalės, Lazdijų, Vilniaus rajono, Kauno, Šiaulių, Tauragės ir Ukmergės.