„Skaitmeninis verslumas 2024“: inovacijos prasideda mokykloje

Drąsiau į skaitmeninį verslą! 2024 m. rugsėjo-gruodžio mėnesiais, kartu su partneriais „Lietuvos Junior Achievement”, įgyvendinome „Skaitmeninis verslumas 2024“ programą, kurioje dalyvavo mokytojai ir 5-8 kl. mokiniai iš visos Lietuvos. Projektą inicijavo Ekonomikos ir inovacijų ministerija ir Inovacijų agentūra.

1/10/20253 min read

Renginio akimirka. Lietuvos Junior Achievement nuotrauka.


Drąsiau į skaitmeninį verslą! 2024 m. rugsėjo-gruodžio mėnesiais, kartu su partneriais Lietuvos Junior Achievement”, įgyvendinome „Skaitmeninis verslumas 2024“ programą, kurioje dalyvavo mokytojai ir 5-8 kl. mokiniai iš visos Lietuvos. Projektą inicijavo Ekonomikos ir inovacijų ministerija ir Inovacijų agentūra.

„Skaitmeninis verslumas 2024“ – tai 5–8 klasių mokiniams skirta programa, ugdanti praktinius verslumo, ekonomikos ir skaitmeninio raštingumo įgūdžius. Komandose mokiniai, padedami dviejų mokytojų: informatikos bei technologijų, ekonomikos ar kito dalyko specialisto, kūrė savo skaitmeninio verslo prototipus, sprendžiančius realius šiuolaikinio pasaulio iššūkius. Atrinktos komandos savo prototipus pristatė ir 2024 m. gruodžio 13 d. LITEXPO parodų centre Vilniuje vykusioje mokomųjų mokinių bendrovių parodoje eXpo.

Renginio dalyviai. Lietuvos Junior Achievement nuotrauka.


Drąsa ir idėjos scenoje

eXpo renginyje mokiniai pristatė savo skaitmeninio verslo prototipus – nuo matematikos mokymosi programėlių iki gyvūnų priežiūros sprendimų. Pasak Vedlių įkūrėjos ir vadovės Monikos Katkutės-Gelžinės: „Net penktokai ar šeštokai jau matuoja, ką reiškia kurti startuolį, spręsti realias problemas ir įsivaizduoti save pasaulio inovatorių gretose.“

Monika pabrėžė, kad mokiniai ne tik įvaldė technologijas, bet ir jautriai atliepė tikrus šiuolaikinio gyvenimo iššūkius – nuo finansinio raštingumo iki rūpinimosi emocine sveikata ar gyvūnų gerove. „Ambicingas svajojimas tampa norma, o tokių projektų dėka jaunuoliai jau mokosi nebijoti klysti, drąsiai imtis iniciatyvos ir paversti idėjas apčiuopiamais sprendimais,“ – sakė ji, pridurdama, kad mokinių gebėjimas spręsti problemas pasitelkiant kūrybiškumą ir technologijas yra vienas svarbiausių įgūdžių, siekiant formuoti stiprią, inovatyvią Lietuvos ateitį.

Pagrindinės nominacijos:

5-6 klasių kategorija

  • Startuoliškiausia idėja: SharpLearn (Vilniaus r. Nemenčinės Gedimino gimnazija) – mokymosi platforma, skirta pagreitinti savarankišką ugdymąsi.

  • Inovatyviausia idėja: Football Math (Šilalės r. Kvėdarnos K. Jauniaus gimnazija) – matematikos mokymasis per futbolo žaidimo programėlę.

  • Geriausias skaitmeninis produktas: Deudri (Klaipėdos Simono Dacho progimnazija) – skaitmeninis žurnalas, skirtas paauglių auditorijai.

  • Geriausias verslo modelis: Letena (Tauragės „Šaltinio" progimnazija) – gyvūnų priežiūros ir paslaugų programėlė, generuojantis paramą prieglaudoms.

7-8 klasių kategorija

  • Startuoliškiausia idėja: PAMOKLOCK (Tauragės „Šaltinio" progimnazija) – laiko valdymo programėlė mokiniams.

  • Inovatyviausia idėja: Kelias į tavo ateitį (Utenos Krašuonos progimnazija) – karjeros planavimo priemonė.

  • Geriausias skaitmeninis produktas: Kalbėk laisvai (Juodšilių „Šilo“ gimnazija) – programėlė, skirta kalbų mokymuisi.

  • Kūrybiškiausia idėja: Rūšiuok atsakingai (Biržų „Aušros“ pagrindinė mokykla) – platforma, ugdanti atsakingą vartojimą.

Monika Katkutė-Gelžinė. Lietuvos Junior Achievement nuotrauka.


Drąsos kultūros ugdymas

„Normalizuoti startuolio prototipo kūrimą kaip mokymosi proceso dalį – tai Lietuvos mokyklų ateitis.“ Monikos teigimu, toks ugdymo modelis ne tik skatina jaunimo kūrybiškumą, bet ir moko svarbiausių šiuolaikinio pasaulio kompetencijų, tokių kaip kritinis mąstymas, problemų sprendimas ir komandinis darbas. Įtraukus verslumo ugdymą į kasdienį mokyklos procesą, mokiniai turi galimybę ne tik išbandyti realaus gyvenimo scenarijus, bet ir patirti, kaip jų idėjos gali transformuotis į praktinius, visuomenei naudingus sprendimus.

Monika taip pat pabrėžė, kad tokios iniciatyvos ilgainiui prisideda prie Lietuvos ekonomikos stiprinimo, nes jos formuoja naują, inovacijoms imlią ir drąsią kūrėjų kartą. „Kiekvienas mokykloje sukurtas startuolio prototipas – tai potencialus pagrindas tikram verslui, galinčiam generuoti reikšmingą ekonominę naudą,“ – sakė ji. Tokie projektai ne tik skatina moksleivius svajoti drąsiai, bet ir paruošia juos efektyviai prisidėti prie šalies inovacijų ekosistemos, sukuriant tvirtą pamatą Lietuvos, kaip technologijų ir verslumo lyderės, ateičiai.

Programą „Skaitmeninis verslumas 2024“ iniciavo Ekonomikos ir inovacijų ministerija ir Inovacijų agentūra, įgyvendino „Vedliai” bei „Lietuvos Junior Achievement”.

Renginio akimirka. Lietuvos Junior Achievement nuotrauka.


Projektas skatino ne tik technologinius sprendimus, bet ir socialinį atsakingumą. Komandos kūrė prototipus, kurie orientuoti į kasdienes problemas – nuo finansinio raštingumo iki ekologijos. „Kai jauni žmonės sprendžia tikrus šiuolaikinius iššūkius, jie mokosi ne tik kurti, bet ir suvokti savo vietą visuomenėje,“ – pabrėžė Vedlių vadovė Monika.

Mokinių drąsa ir įsitraukimas buvo įspūdingi: „Šeštokų komanda sukūrė sprendimą, kuris ne tik rūpinasi gyvūnų priežiūra, bet ir remia prieglaudas per surinktas lėšas. Tai sprendžia visą spektrą klausimų – nuo gyvūnų vedžiojimo iki paramos gyvūnų gerovei.“

Kitas išskirtinis projektas rodo, kaip ankstyvas finansinio raštingumo ugdymas gali turėti ilgalaikį poveikį. „Mokiniai nuo paprastų taupymo dėžučių idėjų perėjo prie skaitmeninio sprendimo, kuris moko vaikus valdyti finansus ir investuoti. Šis įgūdis gali būti kertinis jų ateities sėkmei,“ – sakė ji.

Monika Katkutė-Gelžinė. Lietuvos Junior Achievement nuotrauka.
Monika Katkutė-Gelžinė. Lietuvos Junior Achievement nuotrauka.