Kaip įtraukti daugiau moterų į technologijas? Pradėkime anksti ir pradėkime nuo mokytojų

Šiuo metu „Vedliai” jau dirba su daugiau nei 50% visų pradinių klasių mokytojų Lietuvoje, iš kurių 98% yra moterys. „Padedant informatikos mokintis vienai mokytojai, galime užtikrinti, kad fundamentalūs informatikos įgūdžiai klasėse bus perduoti bent 20-iai vaikų kertiniame jų mokymosi amžiuje, nepaisant jų lyties, socioekonominės situacijos ar lokacijos“, kalbėjo M. Katkutė-Gelžinė.

12/1/20223 min read

Europos lyčių lygybės instituto statistikos duomenimis, informacinių ir ryšių technologijų (IRT) sektoriuje Lietuvoje dirba tik apie 17 proc. moterų. Visoje Europos Sąjungoje dominuoja panašūs skaičiai, o jų augimo prognozės kuklios – numatoma, kad moterų šiame sektoriuje ES padaugės nuo 18.5% (2020) iki 19.1% 2025-aisiais.

Kaip teigia startuolių asociacija „Unicorns LT”, nors reikšmingoje dalyje Lietuvos startuolių moterys sudaro apie 40 proc. komandos, jos dirba ne techninėse pozicijose ir startuoliai susiduria su sunkumais pritraukiant moteris į tokias sritis kaip programavimas, inžinerija, kibernetinė sauga ar sistemų administravimas, taip pat - vadovaujamas pozicijas.

Priežasčių šiems skaičiams yra daug – nuo struktūrinių kliūčių, pavyzdžiui, nevienodo darbo užmokesčio, iki egzistuojančių lyčių stereotipų technologijų sektoriuje.

Moterų įtraukimas į IRT atveria galimybes ne tik pačioms moterims, verslams, bet ir šalims – 2020 m. Europos Parlamento ataskaitoje apskaičiuota, kad panaikinus atotrūkį ir panaudojus moterų talentų fondą, Europos ekonomikos BVP būtų galima papildyti 16 mlrd. eurų.

Ankstyvas mergaičių paskatinimas – labai svarbus

Remiantis rugpjūčio mėnesį paskelbtais pasaulinės NVO „Girls Who Code“ ir „Logitech“ apklausos rezultatais, vienas iš įtakingiausių veiksnių, nulemiančių, ar mergaitės sieks karjeros technologijų sektoriuje, yra tėvai ar mokytojai, kurie paskatino jas studijuoti informatiką. ​​Paklaustos, kas padarė didžiausią įtaką jų apsisprendimui siekti karjeros technologijų srityje, 60% suaugusių moterų atsakė, kad šeimos narys ar draugai, o 50% – mokytoja (-as).

Monika Katkutė-Gelžinė, švietimo startuolio „Vedliai” vadovė, teigia, kad ir jos pačios susidomėjimas technologijomis prasidėjo nuo mokytojo, sugebėjusio informatiką pateikti įdomiai ir praktiškai. „Atsimenu, informatikos pamokos buvo klaikiai nuobodžios. O dvyliktoje klasėje atėjo mokytojas, kuris pradėjo mus mokinti HTML programavimo kalbos. Aš labai greitai sukūriau pirmą savo internetį puslapį ir pamačiau, kaip atsiveria visai nauji ir galingesni įrankiai kūrybiškumui, sprendimams ieškoti. Tai pakeitė ne tik mano karjeros, bet ir viso pasaulio matymo kryptį. Tad ačiū mokytojui Donatui“, atsiminimais dalinosi moteris, kuri dabar kuria mokymosi technologiją ir turinį mokytojams su tikslu padėti jiems kūrybiškai integruoti informatiką į kasdienes pradinukų pamokas.

Mokytojos – neatrastas technologijų pasaulio potencialas

Šiuo metu „Vedliai” jau dirba su daugiau nei 50% visų pradinių klasių mokytojų Lietuvoje, iš kurių 98% yra moterys. „Padedant informatikos mokintis vienai mokytojai, galime užtikrinti, kad fundamentalūs informatikos įgūdžiai klasėse bus perduoti bent 20-iai vaikų kertiniame jų mokymosi amžiuje, nepaisant jų lyties, socioekonominės situacijos ar lokacijos“, kalbėjo M. Katkutė-Gelžinė. „Tad tikiu, kad mokytojai yra neatskleistas technologijų pasaulio potencialas, kuris, suteikus reikiamas priemones ir pagalbą, taip pat gali paspartinti lyčių nelygybės šioje srityje įveikimą ir atverti technologijų pasaulį mergaitėms. Mokytojos išmokė vaikus skaityti ir rašyti, dabar metas informatikai - naujai 21-o amžiaus kalbai“.

Su „Vedlias“ besimokanti pradinių klasių mokytoja Daiva Mačiūnienė iš Šiaulių r. Ginkūnų Sofijos ir Vladimiro Zubovų progimnazijos teigia, kad remiantis jos patirtimi, visi vaikai sėkmingai atlieka technologines ir informatikos užduotis. „Integruoju įvairias kūrybiškas informatikos praktikas mokant matematikos, lietuvių kalbos ir kitas pamokas. Pastebėjau, kad tiek berniukams, tiek mergaitėms tai patinka, suteikia daug džiaugsmo, gerų emocijų, o rezultatai pranoksta lūkesčius“, patirtimi dalinosi mokytoja.

Mokytoja: „Vienodas pradinis startas padės merginoms ateityje“

Pasak mokytojos Daivos Mačiūnienės, ji kertinių skirtumų tarp mergaičių ir berniukų nepastebi. „Kartais matau, kad mano trečiokės namuose patobulina savo projektus, o berniukai tai daro daug rečiau. Jos linkusios skirti daugiau laiko užduočiai, įveikti sunkumus, o berniukai nori greičiau kaip nors padaryti ir pažiūrėti, kaip veikia jų kūrinys, nelabai nori ilgai dirbti. Gal todėl kartais jie gali pasirodyti pranašesni už mergaites, bet aš taip nemanau”, patirtimi dalinosi mokytoja.

Paklausta, ar pastebi, kad informatika mergaitėms yra per sunki, mokytoja nesutiko. „Tikrai nemanau. Jei visus vaikus nuo pradinių klasių mokysime informatikos, visi gaus vienodą pradinį startą, tai ateityje tikrai bus daugiau merginų šioje srityje”, kalbėjo D. Mačiūnienė.