Drąsiau į verslą su dirbtiniu intelektu: 9-10 klasių mokinių iššūkis

Drąsiau į verslą su dirbtiniu intelektu! 2024 m. rugsėjo-gruodžio mėnesiais, kartu su partneriais „Lietuvos Junior Achievement”, įgyvendinome „Dirbtinio intelekto verslumo iššūkis“ programą, 9-10 klasių mokiniams. Projektą inicijavo Ekonomikos ir inovacijų ministerija ir Inovacijų agentūra.

1/10/20253 min read

Renginio akimirka. Lietuvos Junior Achievement nuotrauka.

Drąsiau į verslą su dirbtiniu intelektu! 2024 m. rugsėjo-gruodžio mėnesiais, kartu su partneriais Lietuvos Junior Achievement”, įgyvendinome „Dirbtinio intelekto verslumo iššūkis“ programą, 9-10 klasių mokiniams. Projektą inicijavo Ekonomikos ir inovacijų ministerija ir Inovacijų agentūra.

„Dirbtinio intelekto verslumo iššūkis“ – tai unikali ir precedento Lietuvoje neturinti programa, skirta 9–10 klasių mokiniams. Ji jungia dirbtinio intelekto (DI) pažangą su praktiniu verslumo ugdymu. Dalyvių komandos kūrė DI pagrindu sukurtus verslo prototipus, sprendžiančius realias problemas, o kartu lavino kritinį mąstymą, kūrybiškumą ir pasitikėjimą savimi.

Mokytojai, po išsamių mokymų, padėjo mokiniams gilintis į DI taikymą, verslo modelius ir inovacijų kūrimą. Programos kulminacija tapo gruodžio mėnesį LITEXPO parodų centre Vilniuje vykusioje mokomųjų mokinių bendrovių parodoje eXpo, kurioje geriausios komandos pristatė savo idėjas.

Renginio akimirka. Lietuvos Junior Achievement nuotrauka.


Idėjos, kurios keis pasaulį

Ši programa suteikė mokiniams galimybę pasinerti į technologijų pasaulį ir suprasti, kaip dirbtinis intelektas gali būti įrankis realioms problemoms spręsti. Dalyviai dirbo su savo idėjomis nuo pradinio sumanymo iki veikiančio prototipo, mokėsi pristatyti savo sprendimus ir suprasti jų poveikį visuomenei.

Pasak „Vedlių” įkūrėjos ir vadovė Monikos Katkutės-Gelžinės, „Mokiniai nustebino savo gebėjimu atpažinti tikrus gyvenimo iššūkius – nuo emocinės sveikatos iki aplinkosaugos – ir technologijų pagalba ieškoti kūrybiškų, praktiškų sprendimų.“

Pagrindinės nominacijos:

  • Inovatyviausias DI sprendimas: Ūkininkų pagalbininkai (Vytauto Didžiojo universiteto Šakių „Žiburio“ gimnazija).

  • Geriausias vartotojo patirties (UX) dizainas: Progrezo (Kauno „Vyturio“ gimnazija).

  • Kūrybiškiausias DI prototipas: VAMC10 (Vilniaus agroekologijos mokymo centro licėjus).

  • Geriausias techninis DI prototipo įgyvendinimas: EcoSort (Šiaulių Simono Daukanto inžinerijos gimnazija).

  • Geriausias DI prototipas: DVIESE (Pasvalio r. Pumpėnų gimnazija).

Būdami devintokai ar dešimtokai, mokiniai jau ieškojo būdų, kaip išversti ir geriau atpažinti lietuvių gestų kalbą, kaip palengvinti rūšiavimą atpažįstant šiukšles ir kad technologija padėtų atskirti, į kurį konteinerį ir kaip geriau rūšiuoti ir sprendė kitas aktualias problemas. Viena iš programos sėkmės istorijų – dvi mokinės (komanda „DVIESE”), sukūrusios maisto atpažinimo modelį diabetu sergantiems žmonėms.

Paklaustos, kodėl sugalvojo spręsti būtent šią problemą, mokinės pasidalino, jog jų mokykloje yra ne vienas vaikas, kuris susiduria su diabetu, ir tai jas įkvepia ieškoti sprendimo. „Man tai buvo trigubo pasididžiavimo momentas” – sako „Vedlių” vadovė Monika. „Mokiniai ne tik išbandė naujausias technologijas ir pasinėrė į verslumą, tačiau pasirinko spręsti realius socialinius iššūkius, kuriuos mato savo aplinkoje. Tai yra pati gražiausia ir labiausiai įkvepianti technologijų įdarbinimo forma.”

Pasak Monikos, ši programa buvo neeilinės drąsos pavyzdys tiek mokiniams, tiek jų mokytojams: „Tai nebebuvo tik svajonė – reikėjo sukurti kažką veikiančio, apčiuopiamo, kas realiai padėtų žmonėms.“

Renginio akimirka. Lietuvos Junior Achievement nuotrauka.


Drąsa kurti jau mokyklos suole

„Startuolio prototipo kūrimas mokykloje turi tapti tokiu pat normaliu procesu kaip fizikos ar matematikos mokymasis.“ – sakė Monika. Šis procesas ne tik skatina drąsų eksperimentavimą ir kūrybą, bet ir formuoja gebėjimus, kurie gali turėti ilgalaikį poveikį Lietuvos ekonomikai. „Jeigu savo darbu prisidėsime prie to, kad susikurs kad ir koks šimtas technologijų verslų, kurių metinės pajamos sieks 10 milijonų eurų, mes savo darbu kasmet atnešime 1 milijardą eurų į bendrą Lietuvos biudžetą.“

Ji pridūrė, kad ši vizija gali tapti realybe greičiau, nei tikimasi: „Manau, nereiks laukti nei 10, nei 5 metų, kol pradėsime raškyti vaisius mūsų šito drąsaus sprendimo ir pasitikėjimo savo mokinių gebėjimais.“ Tokios programos kaip „Dirbtinio intelekto verslumo iššūkis“ kuria pagrindą jaunimo įgūdžiams, kurie padeda jiems drąsiai įsilieti į inovacijų kūrimo pasaulį ir generuoti reikšmingus rezultatus.

Programą „Dirbtinio intelekto verslumo iššūkis“ iniciavo Ekonomikos ir inovacijų ministerija ir Inovacijų agentūra, įgyvendino „Vedliai” bei „Lietuvos Junior Achievement”.